Grattis Saab turbo 40 år – nationen sträckte på sig

Grattis Saab turbo 40 år – nationen sträckte på sig

Turbomotorn utställd i Frankfurt 1977, för exakt 40 år sedan och särskådad av idel motorsportprofiler. Från vänster visar Saabs Erik Carlsson ”på taket” som bland annat vann Monte-Carlorallyt två gånger, chefen för Fords motorsport Mike Kranefuss och Jackie Stewart trefaldig världsmästare i Formel 1. Bakom kikar Expressens legendariske motorjournalist Lennart Öjesten fram. Foto: Saabs bilmuseums arkiv

Exakt för 40 år sedan skrevs svensk industrihistoria: Saab 99 turbo visades på bilsalongen i Frankfurt. SvD rapporterade på plats om en bil som fick en hel nation att sträcka på sig.

Det var den 15 september 1977. SvD:s motorredaktör Gunnar Elmgren rapporterade direkt (läs artikeln i blålänken här) från Frankfurtsalongen. Och han var imponerad. På en halvmeters upphöjning på en blå heltäckningsmatta innanför ett runt lågt stålräcke stod det bästa Industri-Sverige förmådde:

En Saab 99 turbo.

Kulören var Pearl White. Tack vare två lager färg, silver och gult, fick man en svag pärlemoreffekt som var ytterst svår att få till i praktiken och därför bara användes genom åren sparsamt.

Begapad. Beundrad. Lilla annorlunda Saab kom med en av salongens höjdpunkter. Foto: Deutsche Fernsehgeschichte

Bilden ovan är ur en film som tar oss runt hela salongen 1977 av Deutsche Fernsehgeschichte. Titta gärna här och gå fram till 13.30 minuter. Vi ser där att Saab även ställde ut en babyblå (på Saabspråk lagunblå) Saab 96!

99 turbon skulle bli Saabs enskilt viktigaste modell genom tiderna som lyfte ba?de fo?rsa?ljning och varuma?rke reja?lt.

Turbo inneba?r, fo?renklat, att en liten och relativt bra?nslesna?l motor kan bli riktigt snabb. Man anva?nder avgasernas energi via en turbokompressor fo?r att pressa in mer luft och bra?nsle i motorn fo?r att fa? mer effekt.

Att Saab var först med turbo i personbilar är en myt. Redan 1962 infördes turbo i Chevrolet Monza Spyder, en bil som producerades i 50 000 exemplar fram till 1966.

Därefter lanserades BMW 2002 Turbo med 170 hästkrafter år 1973, mitt i oljekrisen, och endast 1 672 exemplar producerades. Och Porsche 911 Turbo lanserades 1974. Inte heller den slog.

Men pa? Frankfurtsalongen i september 1977 lanserade Saab något som skulle rädda bolaget – man blev först med turbo i större skala på familjebilar.

Vad få vet är att Saabs turboprojekt var en hårsmån från att läggs ned.

På Saabmuseet finns ännu en pärm märkt ”Projekt B2” Den inneha?ller den interna dokumentationen av turbosatsningen.

Knastertorrt och nogsamt inordnad bakom tjugo flikar la?ter den sig bera?ttas, fja?rran fra?n de PR-legender som spridits.

”Experiment med turbomotorn va?ren 1973” sta?r det pa? en maskinskriven sida. Det framga?r att projektet startats bland annat fo?r att klara avgaskraven i USA och en hemligsta?mplad PM daterad 1976-11-16 radar na?stan desperat upp ska?l till turbosatsningen.

Projektet var nämligen en hårsmån från att läggas ned.

Turbon hade problem med för högt tryck och överhettning. Samtidigt visade Saabs personbilstillverkning en årlig förlust på hisnande 200 miljoner kronor.

Man hade inte råd att satsa på något som kunde gå minsta fel.

Samtidigt drev marknadsavdelningen på. De poa?ngterade att Saab skulle ”bredda sin konkurrensfo?rma?ga” och tre huvudma?lgrupper radas upp i november 1976:

1. Dagens ko?pare av sex- och a?ttacylindriga motorer. Till exempel BMW, Volvo eller Triumph

2. Sportvagnsko?pare

3. Ko?pare till dagens top of the line-modeller hos Saab: 99 EMS

Under stor press jobbade Saab-Scanias chef för motorlaboratoriet Per Gillbrand och chefen för motorkonstruktion Bengt Gadefeldt fram en lösning, en övertrycksventil som kallades wastegate som ledde avgaserna förbi turbon – tänk ungefär som en bypassoperation.

De lyckades.

Gunnar Larsson, mångårig teknisk direktör för Saabs personbilsdivision och därefter bland annat utvecklingsdirektör och ansvarig för koncernforskning hos Audi ser tillbaka på turboprojektet.

– Scanias ledning och speciellt Bengt Gadefeldt möjliggjorde starten av det, vid den tiden, riskfyllda projektet. Det förlängde livet av Saabs biltillverkning med många år.

Nye personbilschefen Sten Wennlo tog en bil på provkörning i juli 1976. Han stannade vid en korvkiosk i Trosa, ringde upp den tekniska ledningen och sade ungefär: ”Den här ska vi ha.” I senare möten lade han till ordet ”nu”. Ett år senare stod den vitskimrande bilen där i Frankfurt – ett helt år innan grundplan. Turboprojektet skulle nämligen egentligen ha väntat in den nya 900-serien som kom hösten 1978.

Aldrig har ett projekt baxats fram snabbare.

Olle Granlund, då ansvarig för Saabs motorlaboratorium i Trollhättan och senare ansvarig för olika nybilsprojekt, minns stressen i projektet – men även att få fram bilar till själva salongen.

– Personbilschefen Sten Wennlo ville ha fram allt snabbt. Vi var väldigt sena med projektet. Det var kritiskt, säger han på telefon från Trollhättan 40 år efteråt.

Granlund blev testledare och man hade bland annat fullgaskörningar i Tyskland.

Att det blev just Pearl White-kulör har också en historia. Det fanns en intern kommitté som tittade på färgerna med bland annat chefdesignern Björn Enwall, berättar Olle Granlund.

– Vi hade visat en bil i Pearl White på en tidigare bilsalong. Den fick så mycket positiv feedback att kommittén bestämde att turbobilen i Frankfurt skulle ha den färgen. Men den var väldigt svår att lacka och kom aldrig i produktion. En maroonröd turbo var med i montern där nere och vi skickade ett par provkörningsbilar. Vi måste ju få de där provbilarna körbara och det var en enorm brådska, säger han och skrattar.

Han och alla Saab-kolleger lyckades. Underverket i Pearl White stod där, nästan nonchalant. Världen gapade. Vi i Sverige gäspade och sträckte på oss. Klart vi visste bäst.

I dag har i princip alla nya bilar turbo (liksom tvärställd motor och framhjulsdrift).

Den Pearl White-färgade bilen i Frankfurt 1977 banade också väg för 80-talets stora varumärkeslyftare för Saab – 900 turbo – där bland annat Ingemar Stenmark och Björn Borg fick var sin av Saab och körde omkring i Monte Carlo och möjligen var det då som Sveriges självförtroende toppade.

År 1988 fick Per Gillbrand och Bengt Gadefeldt dela pa? Kungliga Ingenjo?rsvetenskapsakademiens guldmedalj fo?r arbetet med turbon.

En kuriositet: våren 1977 var representanten för Saabs huvudägare, den då 77-årige finansmannen Marcus Dodde Wallenberg (tillika Saab-Scanias ordförande) en av testförarna för den då hemliga Saab turbon. Han fräste i hög fart mellan mellan familjeresidenset Ta?cka udden pa? Djurga?rden ut till ga?rden Vidbyna?s so?der om Nyna?shamn.

Source: https://www.svd.se/grattis-saab-turbo-40-ar--fick-nationen-att-stracka-pa-sig

Facebook Comments

Om oss

Vi är Din Auktoriserade Saab Verkstad Samt AutoExperten Allbilsverkstad.

Företaget startade 1972 och Vi har sålt Saab sedan 1982 och Opel sedan 1994.

Våra öppettider

  • Monday  08:00 - 17:00
  • Tuesday  08:00 - 17:00
  • Wednesday  08:00 - 17:00
  • Thursday  08:00 - 17:00
  • Friday  08:00 - 17:00
  • Saturday  Closed
  • Sunday  Closed

Kontakta oss

Vårt verkstad

Kristiansson Bil AB © 2017. All rights reserved.

Satt opp av TanumsMedia